luni, 14 noiembrie 2011

17. Iona

Am descoperit o parabolã in vechiul testament, povestea lui Iona care m-a facut sa înteleg dreptatea lui Dumnezeu: Iona este un proroc, simbolic reprezinta pe toti prorocii biblici. Dzeu îi porunceste sa se ducã în cetatea Ninive, cu oameni pãcãtosi si sã-i ameninte cã dacã nu se îndreaptã vor fi nimiciti. Iona stie cã Dzeu este milostiv si nu crede cã îi va pedepsi asa ca refuza sarcina. Fuge cu o corabie, nu vrea sã se facã de râs prorocind ceva ce nu crede ca se va întâmpla. Dzeu însã îl pedepseste si este înghitit de un peste mare. Trei zile stã în burta pestelui si se roagã de Dzeu sã-l ierte. Dzeu îl iarta si astfel pestele il elibereaza viu, dar trebuie sã respecte porunca, sã proroceascã distrugerea cetãtii.
Eu aici nu văd posibila minunea, adica un peste mare care sa inghita un om si omul sa traiasca in burta lui trei zile. Eu aici vad ca simbolic, Dumnezeu poate bloca toate posibilitatile tale de acţiune când nu vrei să faci ceva ce vrea el, asa ca pana la urma faci ce vrea el,împotriva dorinţei tale. Totdeaina faci! Aşa se potrivesc toate, că faci chiar dacă nu voiai.
Iona proroceste si oamenii din Ninive îl asculta, il cred si tin post. Chiar regele îsi pune un sac în cap, dar asta nu aratã cã s-au îndreptat ci doar cã s-au speriat si nu înteleg ce trebuie sã facã.
Dzeu îi iartã, nu nimiceste cetatea si Iona crede ca a devenit mincinos. De rusine se duce în pustiu si încearcã sã se sinucidã stând în soare. Asteapta sã moarã.
Dar dzeu îl salveazã de insolatie fãcând o plantã " minune " care creşte intr-o ora cat intr-un an si planta face umbrã. Iona nu moare dar vrea în continuare sã moarã asa cã Dzeu se supãrã si ca sa ii arate cum este fara ajutorul sau, face un vierme care distruge planta şi pe Iona îl bate soarele, se deshidratează....
Iona îl acuzã pe Dzeu cã este nedrept, cã s-a purtat cu planta la fel cum s-a purtat cu el. Si el si planta i-au îndeplinit voia iar el nu tine seama de asta si îi nedreptãteste.
Atunci Dzeu îi explica felul cum face el dreptate. Daca Iona considera o nedreptate distrugerea plantei care la drept vorbind era doar o închipuire (cãci planta evident a fost doar în mintea lui Iona ) cum poate sã considere cã ar fi drept sã distrugã atâti oameni doar pentruca el le-a spus ca vor fi nimiciti. Oamenii dovedisera ca vor sã se îndrepte caci au facut niste gesturi care arata frica de cuvintele lui Iona. Cum poate să fie mai drept daca respecta ameninţarea făcută în scopul de a îndrepta comportamentul unor oameni decât iertandu-i cand a vazut ca se caiesc ?Cum sa ii nimiceasca, căci dacă nu s-au îndreptat a fost din neputinţă. Dumnezeu i-a explicat lui Iona ceea ce el, in mandria lui, nu intelegea, cã oamenii sunt neputincioşi în faţa păcatului, si expresia din biblie este ca ” nu stiu sã deosebesca dreapta de stânga”. Că   totuşi au căutat să se îndrepte chiar dacă nu suficient cât ar fi trebuit.
Si Dzeu îi atrage atentia ca daca ar distruge Ninive ar distruge si niste animale care nu aveau nici o vina. (actiune colateralã). Si il intreaba pe Iona daca el ar fi vrut să se întâmple toata nenorocirea asta doar ca sã sã nu se facã el de rusine.
Eu am priceput din parabolã ca dreptatea lui Dzeu are altã mãsurã decât a oamenilor. Cã atunci când nu mi se îndeplineste o dorintã sau mi se pare că mi se face o nedreptate trebuie sã caut “dece-ul?” Mereu existã o explicatie, o logicã a evenimentelor care chiar dacã mie nu îmi convine trebuia sa recunosc că aşa e mai bine. Ceea ce mie nu mi-a convenit, s-a petrecut deoarece în felul acesta a fost "mai bine". E vorba despre mai binele dupa judecata celui care le stie pe toate şi în loc să cârtesc să înţeleg  că trebuie să mulţumesc pentru înţelepciunea si bunătatea dovedită ...
Aici era vorba însă, mai ales de prorocirile prorocilor...
Pilda este totusi valabilă pentru toţi oamenii, pentru toti cei ce cred că ascultându-l pe Dumnezeu sunt mai inedreptăţiţi sa fie ascultati în comparaţie cu alţii, necredincioşi ...Dar Dumnezeu este acelaşi pentru toţi oamenii....